Fakta Unik Tentang Panda.

WRITTEN BY : Arep Skema TIME : 4:54 PM TOTAL COMMENTS : 5
Assalamualaikum dan salam sejahtera penduduk planet sfera !

- Panda Panda <3
Haa entry kali ni memang kena lah kod dengan aku. haha. Sebab aku kan minat PANDA, so kalau korang nak tahu ada banyak fakta unik tentang panda ni kalau siapa-siapa tak tahu. Ha lagi siapa yang memang suka panda. meyh lah baca.

1. 90%  menu makanan Panda adalah buluh.
2. Panda boleh memakan buluh sehingga 40kg dalam 1 hari saja.
3. Panda menghabiskan 2/3 hidupnya hanya untuk makan.
4. Dalam Zoology, Panda termasuk dalam haiwan karnivor (memakan daging) . Tapi 90% makanannya adalah buluh.
5. Panda juga boleh makan madu, telur, ikan dan juga buah.
6. Habitat asli/asal Panda adalah hanya di China.
7. Di China, 'Panda' disebut 'Xiongmao' , manakala di Taiwan pula 'Panda' disebut 'Maoxiong' . Maksud 'Xiong' adalah beruang dan maksud 'Mao' pula ialah kucing
8. Walaupun seekor Panda kelihatan baik atau lucu, tetapi Panda juga akan menyerang manusia jika ia berasa terancam.
9. Sifat agresif Panda biasanya datang pada musim mengawan.
10. Panda mempunyai mata yang sama seperti kucing. Panda mampu melihat dalam gelap dengan lebih baik berbanding beruang yang lain kerana pupil panda berbentuk vertikal.
11. Telapak tangan Panda sama seperti beruang lain, kecuali tulang pergelangan tangannya lebih besar yang berperanan membantu memegang buluh ketika makan.
12. Panda juga merupakan haiwan yang hebat mendaki, Panda boleh jumpa tempat untuk berlindung/berteduh seperti di atas pokok mahupun di batuan. Malah Panda tidak memerlukan sarang untuk berlindung.
13. Panda juga salah satu haiwan yang tidak perlu melakukan hibernasi.
14. Panda hanya mampu mengawan sebanyak 1 kali dalam setahun dan mampu melahirkan 2 ekor anak pada masa 1 tahun itu.
15. Untuk menanda 'daerah kekuasaannya' (kawasan) . Panda juga menggunakan urin/air kencing untuk menandanya seperti di pohon atau batu-batuan.
16. Panda harus duduk atau berbaring ketika makan kerana mereka menggunakan kakinya untuk meyepit buluh.
17. Panda mempunyai gigi yang kuat dan mempunyai rahang yang kuat untuk menghancurkan/menguyah buluh.

So . Itu jelah yang aku boleh kongsikan pasal Panda ni. haha. Kalau aku rajin. Aku kongsi lah fakta unik lain pasal haiwan lain :D haha.
Assalamualaikum. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 comments:

  1. hahha ptut lah kau minat panda:P

    ReplyDelete
  2. hahaha.. panda fan XD
    n panda loves sleeping.. kekeke

    ReplyDelete
  3. Trima ksih admin,,,sy dpt bntu dlm assgmnt ank sy

    ReplyDelete

Dah baca kan? Komen lah sikit. Sikit pun jadilah.
Fikir sebelum menaip. ;)